Suikervrije jam

Suikervrije jam

Suikervrije jam. Het lijkt iets onmogelijks. Net als chips zonder zout, cola zonder prik en boterkoek zonder boter. Het hoort erbij en is onderdeel van het geheel. Maar toch is suikervrije jam niet onmogelijk. Beter gezegd: het is eigenlijk heel makkelijk! 

Normaal heb je suiker nodig om de jam stevig en langer houdbaar te maken. In deze suikervrije jam gebruiken we chiazaad. Chiazaad neemt vocht op en zorgt een beetje voor hetzelfde effect als gelatine. Je krijgt een soort gelei en jam structuur. Helaas zorgt chiazaad er niet voor dat je het lang kan bewaren. Maak dus niet gelijk een grote voorraad. Je kan de jam ongeveer een week bewaren.

P1060058
Wij gebruikten wat te veel chiazaad de eerste keer. In het recept hieronder staat minder chiazaad aangegeven

Wat heb je nodig?

  • Bramen of frambozen, genoeg om er 10 eetlepels sap van te maken
  • 3 a 4 afgestreken eetlepels chiazaad
  • eventueel een beetje zoetstof: honing, stevia, agavesiroop, ahornsiroop, ongeveer 3 a 4 theelepels

Gebruik je vers fruit uit de tuin? Laat het fruit dan even weken in water met een beetje zout zodat alle beestjes eruit gaan.

Kook het fruit (zonder water) en prut het. Zeef het zodat je een sapje over houdt. Doe 10 eetlepels van het sap in een potje.  Voeg daar het chiazaad aan toe en roer door elkaar. Je kan zelf even kijken hoeveel chiazaad je er door doet en hoe dik je de jam wil. Voeg daarna wat zoetstof toe naar smaak.

Zet de chiazaadjam in de koelkast en laat het een nacht staan. De volgende ochtend kan je heerlijk ontbijten met suikervrije jam!

Je hebt tijdens het eten geen last van de zaadjes. Ze lossen niet op, maar je merkt er niet zoveel van.

Enjoy!

P1060063

P1060067

 

Facebook Comments


7 thoughts on “Suikervrije jam”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *