Ik word dus bodybuilder

Ik word dus bodybuilder

Pas maar op dat je geen ruzie krijgt met mij. Straks ben ik namelijk een bodybuilder. Ja toch? Ik doe krachttraining als vrouw en dan word je toch bodybuilder? 

Nee, natuurlijk niet. Dan zouden er namelijk veel meer vrouwelijke bodybuilders rondlopen op deze wereldbol. En wees eerlijk, hoe vaak kom jij nou een echt gespierde vrouw tegen? Veel meiden, vrouwen, zijn ‘bang’ om krachttraining te doen. Simpelweg omdat ze bang zijn om ‘te gespierd’ te worden, of bang zijn om überhaupt spieren te krijgen. ‘Spieren zijn lelijk voor vrouwen.’ Oké, of ze zijn bang om in het krachthonk tussen de grote mannen te staan. Maar meiden kom op, spieren krijg je niet zomaar en spieren zijn niet lelijk. Stiekem is dat namelijk precies hetgeen wat je wil. (Je weet het alleen zelf nog niet.)

(De foto bij dit artikel is natuurlijk een beetje overdreven, maar het maakt in ieder geval iets duidelijk.)

In dit artikel wil ik in ieder geval een ding duidelijk maken: als vrouw is het goed om krachttraining te doen, je wordt niet zomaar gespierd of bodybuilder. Het belangrijkste heb je nu gelezen, maar ik hoop dat je ook nog even de uitleg leest. Met krachttraining verlies je namelijk sneller vet dan met cardio. En laat dat nou net iets zijn wat veel vrouwen willen, maar veel vrouwen ook verkeerd doen.

Waarom zou je als vrouw krachttraining doen?

Laat ik eerst even het verschil tussen cardio en krachttraining uitleggen. Bij cardio moet je denken aan hardlopen, fietsen, roeien, dansen, groepslessen etc. Over het algemeen ga je van cardio hijgen en meestal ben je er wat langer mee bezig dan krachttraining. Bij krachttraining richt je je vaak op 1 spiergroep en die train je met gewichten of bodyweight. Bijvoorbeeld squatten, opdrukken, optrekken, lunges en dumbell press. Een krachttraining duurt meestal maximaal 50 minuten. Door steeds zwaardere gewichten te pakken, ontwikkel je spieren. (Heel, heel kort gezegd.) Krachttraining en fitness zijn trouwens hetzelfde. Fitness en cardio zijn dus niet hetzelfde!

Een halve eeuw op de loopband

In januari springen alle vrouwen enthousiast op de loopband om vervolgens anderhalf uur lang op zo’n ding te staan. Om daarmee ‘af te vallen’, of ‘vet te verliezen.’ Afgezien van het feit dat die voornemens vast niet van lange duur zijn en het heel saai is om super lang op zo’n bandje te staan, is het ook nog niet eens de snelste of beste manier om vet te verliezen.

Dat is namelijk krachttraining.

‘Krachttraining? Niets voor mij, ik wil geen bodybuilder worden. Vet verbranden, ja, dat wil ik wel!’  

Wat klopt hier niet? Precies, alles.

Spieren verbranden vet

Spieren verbranden vet. Laat ik dat eerst even zeggen. Hoe verbrand je dus sneller en meer? Met meer spieren. Juist. Spieren kunnen zelf ’s nachts nog bezig zijn met verbranden. Maar dan moet je ze dus wel aan het werk zetten! Krachttraining is de snelste manier om meer spieren te krijgen. Je benen zijn je grootste spieren, dus ‘don’t skip legday!’ Hoe meer spieren, hoe meer je verbrandt. Cardio is meer om conditie en uithoudingsvermogen op te bouwen.

‘Gespierde vrouwen zijn lelijk.’

Say what? Een gevaarlijke uitspraak als je het mij zo vraagt. De meeste meiden denken namelijk dat je van krachttraining ‘lelijk gespierd’ wordt. Net zo gespierd als een man. Maar dat is het nou juist. Mannen hebben meer testosteron en daardoor (en nog een heel medisch verhaal) ontwikkelen mannen sneller spieren. Vrouwen daarentegen kunnen helemaal niet zo snel spieren ontwikkelen als mannen. Vrouwen zullen door krachttraining alleen maar strakker worden en mooie lijnen krijgen. Iets wat de meeste meiden juist wél willen!

De gespierde vrouwen en bodybuilders waar veel meiden voor vrezen, trainen meestal al een aantal jaar en hebben een super strikt voedings- en trainingsschema onder persoonlijke begeleiding.

‘Lelijk’ gespierd zul je dus niet zomaar worden van krachttraining. Een mooi lichaam krijg je er wel van! En ja, hopelijk ook wat spieren, maar die zullen zich alleen maar super mooi uiten!

IMG_0061

Let op!

Oja en nog een reminder: hou je aan de regel 80% voeding en 20% training. Het heeft dus veel meer nut om goed en gezond te eten dan super veel te trainen en daarna je hele kast leeg te eten. Je hebt namelijk wel een sixpack, maar hé, niemand ziet het want die zit verstopt onder een laag vet. En dat vet verdwijnt alleen als je goed en gezond gaat eten en je let op je energiebalans. Daar later meer over!

Ik vind gespierde vrouwen trouwens niet per se lelijk. Vaak vind ik ze super inspirerend en heel motiverend. Want man, wat een discipline moet je daarvoor hebben!

Hopelijk zijn alle vrouwen, mannen en alle andere wezens voortaan klaar met de gedachte dat vrouwen geen krachttraining zouden moeten doen. Dus hup, pak je dumbells en go for it!

Als jij het heerlijk vindt om hard te lopen, te fietsen of wat dan ook moet je dat natuurlijk lekker doen! Ik ben er absoluut niet tegen, heel goed juist! Maar met dit artikel probeer ik vooral wat uit te leggen over krachttraining. Ik heb alles heel kort en snel uitgelegd. 

Enjoy! 

 

 

Facebook Comments


7 thoughts on “Ik word dus bodybuilder”

  • Interessant om te lezen! Ik doe nu vooral zumba om m’n conditie wat omhoog te krijgen en omdat ik het gewoon heel leuk en lekker vind om me helemaal kapot te zweten door te dansen maar ik probeer ook pilates en groepslessen met gewichtjes om wat sterker te worden… gaat wel nog moeizaam maar ach je moet ergens beginnen toch? 🙂

  • Leuk artikel! En erg motiverend! Ben zelf net begonnen met simpele krachttraining (denk aan squatten, opdrukken, etc). Maar sinds kort doe ik ook aan hardlopen. Sowieso vind ik het al heerlijk om nu sportief bezig te zijn. Ik doe het niet omdat ik zo nodig moet/wil afvallen, maar omdat ik mij zo veel fitter voel. En alle vetjes die ik daarmee verlies is natuurlijk prima.

  • Ik vind NIET gespierde vrouwen, erg LELIJK …. lol
    En de énige vrouw waar ik gek op kan worden, is een vrouw met opwindend hoge spierkracht.
    Nu “jullie” weer … 🙂

  • Heel interessante post, heb hem helemaal tot op het einde uitgelezen! Ik heb dan ook helemaal dezelfde visie wat betreft krachttraining, dus vond het superleuk om te lezen 🙂 hopelijk nog zo’n posts binnenkort!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *